המדריך השלם כיצד בוחרים מכשיר כושר ביתי

כיצד בוחרים מכשיר כושר ביתי?

מכשיר כושר ביתי הוא פתרון אפקטיבי ונוח המאפשר לבצע פעילות גופנית בנוחות הבית, כי כשמזג האוויר אינו מאפשר זאת, או ששגרת חיים עמוסה שדורשת שנקדיש גם זמן לביקור בחדר הכושר קצת מעיקה – מכשיר כושר לבית הוא פיתרון מושלם בשבילנו ויכול גם לגרום לשאר בני המשפחה לעסוק ביותר פעילות גופנית.

המדריך הזה יקנה לך את כל המידע הדרוש על מנת לרכוש מתקן כושר איכותי לשימוש פרטי בנוחות ביתך.

איך בוחרים את מכשיר כושר ביתי, ועל מה כדאי לשים דגש.

האופציות הפופולריות ביותר הן שלושה מכשירי כושר העובדים בעיקר על פעילות אירובית: אופני כושר ביתיים, מסלולי הליכה/ריצה או אליפטיקלים, לכל אחד היתרונות והחסרונות.

מסלול ריצה – הידוע גם כהליכון הוא מכשיר הכושר הביתי המבוקש ביותר, מכשיר פופולרי זה מאפשר למתאמן לרוץ או ללכת בקצב קבוע או משתנה עם תוכניות אימון מגוונות, ולרוב גם אפשרות להליכה במישור או עם שיפוע.

ישנם לא מעט מסלולי ריצה מומלצים ואיכותיים אשר לכל אחד היתרונות שלו, אותם נרחיב בהמשך.

אופני כושר ביתיים – בעזרת מכשיר כושר ביתי זה אפשר לדווש בבית כמו פידול על אופניים מול הטלוויזיה/טאבלט ומבלי לצאת מהבית, הרכיבה על אופני כושר יעילה במיוחד בשריפת קלוריות ושיפור סיבולת לב ריאה, בנוסף לבניית שרירי הרגליים לצרכי שיקום או חיזוק.

ישנם סוגי אופני כושר רבים, חלקם עם משענת, בעלי מנגון התנגדות מגנטיים או חשמליים, אופני ספינינג או כאלו בעלי צג דיגיטלי משוכלל ובעלי מגוון רב של פונקציות. עבודה על אופניים מחזקת את רצועות הברכיים, מגדילה טווח תנועה של ירך ויכולה גם לסייע בהורדה במשקל.

אליפטיקל – מכשיר כושר עם תנועה אליפטית המדמה הליכה/ריצה (באוויר!), זהו מכשיר כושר לאימון אירובי מושלם התורם בצורה יעילה להרזיה, לשיפור סיבולת לב ריאה והמערכת הקרדיווסקולרית. השימוש באליפטיקל במשך 20 דקות ביום יתרום לחיטוב ולעיצוב של כל הגוף.

לאליפטיקל תנועה בטוחה המונעת פציעות ומפחיתה עומסים מהגב התחתון בזמן האימון ללא זעזועים לברכיים, מכשיר זה נותן לנו אפשרות לאימון של הרגליים והידיים יחד (או גם שרירי הישבן בשימוש לאחור). ובעזרתו ניתן לשרוף קלוריות ולחטב את הגוף בצורה יעילה מאוד. ישנם שלושה סוגים מרכזיים של אליפטיקלים: מגנטיים, חשמליים ואלקטרו מגנטיים. חשוב לבחור את האליפטיקל המתאים לכם ביותר על פי גובה, אורך צעד הפסיעה וכמות המתאמנים שבבית.

דגשים בקניית מסלול ריצה / הליכה ביתי:

אורך המשטח: התאימו את אורך המשטח של המסלול לגובה המתאמן. ככלל, לאנשים גבוהים יותר צעדים גדולים יותר, ולכן יתאים להם מסלול ארוך יותר.
אם ברצונך לרוץ בנוחות, ולא רק להשתמש במכשיר כמו הליכון, מומלץ משטח אשר מסלול הריצה שלו אינו פוחת מ1.20 מטרים, משטח קצר יותר לגרום לתחושת אי נוחות וחוסר יציבות על המסלול.
לצרכי הליכה בלבד, גם משטח באורך של 1.10 מטרים יספיק. {תמונה של הליכון מתקפל קטן}

עומס מקסימאלי: אחד ההבדלים העיקריין שבין מסלולי הריצה הוא בעומס המקסימאלי אשר הם מסוגלים לשאת, רוב מסלולי הריצה מסוגלים לשאת משקל של מתאמן עד כ-130 קילוגרמים, רצוי לא למדוד את העומס המקסימאלי של המכשיר בדיוק כמו משקל גופכם כי זה יוביל לשחיקה מהירה יותר של מכשיר הכושר. רצוי כדי לשמור על איכות המכשיר ולשאת אתכם בנוחות להוסיף כ-20% ממשקל גופכם על מנת לחשב את העומס הממקסימאלי.

בולמי זעזועים: דגש חשוב במיוחד לאנשים הסובלים מבעיות ברכיים, מפרקים וגב. מומלץ לרכוש מסלול המצויד בבולמי זעזועים מתקדמים לאורך המסלול. ברוב מסלולי הריצה קיימת רצועה אחת לפחות אשר מצפה את המסלול ואמורה לבלום באופן חלקי את זעזועים, לעומת מסלולים יותר מקצועיים שנועדו במיוחד לריצה אשר לרוב יכללו לפחות עוד ארבעה בולמי זעזועים.

גודל ההליכון ויכולות קיפול: מאחר ולא לכולם היכולת להציב חדר שלם בבית המוקדש לכושר, לרוב נחפש מסלול ריצה אשר אפשר להציב בסלון או בחדר המגורים או כזה שניתן לקפל ולאכסן בקלות ולפתוח רק בשביל האימון. ככלל ההליכונים שאינם ניתנים לקיפול הינם מאסיביים ויציבים יותר, אולם לתדירות השימוש הביתי המסלול המתקפל מספק בהחלט.

דגשים עיקריים בקניית אופני כושר ביתיים:

קיימים שלושה דגמים בסיסיים של אופני כושר: אנכיים, עם משענת ואופני ספינינג.
אופני הכושר האנכיות מדמות רכיבה על אופניים “רגילות”. ללא תמיכה בגב עם פדלים מתחת לאגן.
אופני כושר עם המשענת הן מומלצות לגילאים המבוגרים יותר, עם תמיכה מלאה לגב התחתון ופדלים הממוקמים מקדימה, מה שמבטיח טווח תנועה יותר מלא בזמן הפעילות.
אופני הספינינג נפוצות בעיקר בחדרי כושר, יותר מומלץ למתאמנים ותיקים שרוצים תחליף לספינינג או אימון בקבוצות בסטודיו.

נוחות: חשוב מאוד שדגם האופניים יהיה לך נוח, ומהנה לשימוש. אם יש לך חשש לבעיות גב מסיבה כלשהי או כאבי ברכיים יש לך צורך בתמיכה נוספת לגב התחתון בזמן האימון – אופני כושר בעלות משענת ייתנו לך את האימון הבריאותי ביותר שניתן בעזרת מכשירי כושר ביתיים – ללא זעזועים למפרקים וטווח תנועה גדול.
ניתן לכוונן את הכיסא לרוב לפי הגובה שלך, אבל חשוב לוודע לפני הרכישה – ושקיים מנגנון נעילת בטיחות.

התנגדות מגנטית:  למנגון ההתנגדות משמעות רבה, מנגון מגנטי הוא שקט יותר ונוח לעצירה לאחר אימון אינטנסיבי, ושינוי דרגות קושי הרכיבה בקלות – אופני כושר חשמליים אינם בהכרח בלי מנגון התנגדות מגנטי ומתייחס למוניטורים המצויידים עם האופניים, חשוב לברר לפני הרכישה אם רוצים מכשיר אשר יכול לשמור נתוני מתאמן ותוכניות אימון.

משקל מתאמן מקסימלים: למשקל המתאמן חשיבות לשימור המכשיר ומניעת בלאי למכשיר, למשתמשים כבדים מהממוצע מומלץ לרכוש מכשיר כבד יותר על מנת להנות מאימון יציב ובטיחותי כאחד.

דגשים בקניית אליפטיקל ביתי:

גלגל תנופה: ישנם אליפטיקלים בעלי גלגל תנופה קדמי, ובעלי גלגל תנופה אחורי. גלגל תנופה אחורי מאפשר תנועה אליפטית טובה יותר- נרגיש עימו כאילו אנו רצים או הולכים על מסלול, בעוד שגלגל תנופה קדמי יגרום לתחושה כאילו אנו עולים ויורדים במדרגות. הדגמים בעלי גלגל התנופה האחורי יקרים יותר מאלו בעלי הגלגל הקדמי. אם בכל זאת ברצונכם לרכוש אליפטיקל בעל גלגל תנופה קדמי, וודאו כי הוא מצויד בפדלים מתכווננים המסייעים לתחושה אליפטית נוחה יותר.

עומס מקסימאלי על המכשיר: מומלץ להתחשב במתאמן בעל משקל הגוף הגבוה ביותר בבית ולוודע מה המשקל המקסימאלי אותו יכול המכשיר לשאת, וכמו במסלולי הריצה, גם כאן העומס מהווה גורם שחיקה, ולכן רצוי להתחשב בכך בזמן הרכישה, לעומת זאת לא רצוי להשקיע ברכישת אליפטיקל שנושא פי כמה ממשקל גופכם.

אורך הצעד: אורך הצעד הוא פקטור חשוב מאוד לאימון. צעד קטן מדי יפגע באימון ויגרום לתחושה של עלייה וירידה ופחות לתחושת הליכה או ריצה. רצוי לפחות 40-50 ס”מ של אורך צעד לאדם ממוצע, וכמובן שככל שגובה המתאמן עולה כך גם אורך הצעד צריך להיות גדול יותר.

גודל המכשיר: ישנם אליפטיקלים קלים וקטנים אשר קלים לאיחסון, ומכשירים יותר מסיביים אשר פחות מומלץ לשנע ברחבי החדר – בהתאם למקום שיש לך בבית ולצרכים שלך מומלץ תמיד כמה שפחות להזיז מכשירי כושר שכן עדיין זה מכשיר חשמלי עם חלקים פנימיים רבים.